środa, 1 stycznia 2020

Gałązka jemioły

Gałązka jemioły

Bardzo dawno temu poproszono mnie o wyszycie gałązki jemioły. Nigdy nie miałam okazji pokazać tego haftu, więc dzisiaj przyszło mi do głowy, aby go uwiecznić. Haft może i skromny, ale uroczy, wplotłam w kuleczki jemioły srebrną nić , a wzór graficzny dookoła gałązki wyszyty jest złotą nicią. Nowa właścicielka oprawiła skromny hafcik w piękną ramę i tak to jemioła stała się elegancką ozdobą na Boże Narodzenie.



Dawniej jemioła uważana była za roślinę świętą - przypisywano jej magiczne właściwości. Wierzono, że jemioła ochroni dom przed złymi mocami i zapobiegnie nieszczęściom, a sprowadzi powodzenie i bogactwo. Jemiołę wieszano w domu nad wejściem, pod sufitem lub nad stołem.


 W dzisiejszych czasach jemiołę wiesza się w domu na Boże Narodzenie na szczęście. Jednym z popularnych bożonarodzeniowych zwyczajów jest całowanie się pod jemiołą zawieszaną u powały. Ważne, by wiszące gałązki miały wiele owoców. 



Zasuszoną gałązkę jemioły należy przechować w domu do następnych świąt Bożego Narodzenia - gwarantuje to działanie przez cały rok magicznej mocy ziela.


 Bożonarodzeniowej gałązki jemioły nie wolno jednak wyrzucać prosto po świętach. 
Powinno się ją ususzyć i przechować cały rok, do następnych świąt, by jej magiczna moc mogła działać przez okrągły rok. W przeciwnym razie jej czar pryśnie. Zakochani pokłócą się, a przyjaźń się rozpadnie.
 

Dziękuję za pamięć, wszystkie życzenia świąteczne i noworoczne, pozdrawiam cieplutko. 

11 komentarzy:

  1. "Małe jest piękne" to szczera prawda. Nawet tak mały hafcik, zwłaszcza misternie wykonany, w przepięknej oprawie stanowi uroczą dekorację. Śliczny obrazeczek, pa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekny prezencik.Ula z G.B

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak ja lubię zaglądać do Ciebie, w świat dam, smaku, elegancji i rękodzieła. Pozdrawiam noworocznie. BB

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za życzenia, Basiu bardzo się cieszę ,że do mnie jeszcze zaglądasz.Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szczęśliwego Nowego Roku :-D
    ps. bombki koronkowe są przepiękne :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ cudny haft, elegancki i taki subtelny, pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ładny haft, mam go gdzieś w swojej kolekcji i zawsze wpada mi w oko przed świętami ale jakoś nie miałam pomysłu na jego wykorzystanie, dobrze że pokazałaś swoją pracę może wreszcie i ja wpadnę na pomysł jak go wykorzystać. Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego w nowym roku.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ładny haftowany obrazek. Ciekawe informacje o jemiole. Nawet nie wiedziałam, że jemiołę suszy się i pozostawia do następnego roku. Zawsze po świętach ją wyrzucałam:(
    Pozdrawiam gorąco.

    OdpowiedzUsuń