sobota, 12 października 2024

Dolnośląski wzornik I

Emerytura ma dobre i złe strony, ale ja skupiam się na tej dobrej, mam dużo więcej czasu dla swoich zainteresowań.

 Zapisałam się na warsztaty w ramach projektu "Dolnośląski wzornik - igłą malowane" , zajęcia odbywają się w OKSiR w Wiszni Małej mojej gminie, a prowadzi je pan Ryszard Glegoła. Pierwsze zajęcia mam za sobą i nie mogę się doczekać na następne spotkanie.Projektowałyśmy na tekturze wzór na serdak i malowałyśmy konturówką, potem mają być zajęcia malowania na przedmiocie i bombki, łał i to będzie to co tygryski lubią najbardziej.

Tu chciałabym wam wyjaśnić skąd wziął się dolnośląski wzornik, bo przecież ten region nie posiada swojego regionalnego stroju.Informacje zebrałam i przedstawiłam poniżej.Historia ta jest fascynująca tym bardziej, że ja pochodzę z regionu, który szczyci się swoim strojem regionalnym i haftami, a sama z folklorem miałam do czynienia  przez lata, tańczyłam w Zespole Pieśni i Tańca "Roztocze", ale teraz z wyboru jestem dolnoślązaczką.



Koncepcja powstania Wzornika Dolnośląskiego  opierała się na potrzebie stworzenia uniwersalnego motywu etnicznego dla Dolnego Śląska, który odzwierciedlałby różnorodność kulturową regionu. Po II wojnie światowej Dolny Śląsk stał się domem dla przesiedleńców z różnych rejonów, co stworzyło wyjątkową mozaikę kultur i tradycji. Twórcy wzornika chcieli uchwycić to bogactwo etniczne i jednocześnie uszanować dorobek kulturowy przedwojennych mieszkańców Dolnego Śląska.Jednak na próżno szukać jednego, wspólnego elementu ludowego, jak ma to miejsce na Śląsku czy na Kaszubach. Potrzeba znalezienia tego „brakującego elementu”, czyli uniwersalnego motywu etnicznego dla Dolnego Śląska, stała się inspiracją do stworzenia Wzornika Dolnośląskiego. Inspiracją były  wiszeńskie pisanki Ryszarda Glegoły. Wzornik Dolnośląski łączy w jedną całość luźne kompozycje graficzne z charakterystycznych wzorów ludowych, tradycyjne motywy ludowe, takie jak parzenice z Podhala, wiatraki z Kujaw, serca z Kaszub czy kapliczki z Opoczna. Ogromne znaczenie ma też wizja artysty, który samodzielnie, według własnego uznania łączy poszczególne motywy ludowe, przez co wzór za każdym razem wychodzi inny. 

"Jego symbolikę można odczytywać na wielu płaszczyznach: stanowi on pomost pomiędzy różnymi grupami etnicznymi, pomiędzy starym i nowym, pomiędzy człowiekiem a regionem, z którego się wywodzi. Dzisiaj Wzornik Dolnośląski jest elementem, którego zawsze brakowało. Jego znaczenie dla mieszkańców regionu przekracza granice czasu, daje poczucie tożsamości i ciągłości. To nie tylko zapis historii, lecz również instrument wzmacniający wspólnotę dolnoślązaków, którzy często nie są do końca świadomi własnych korzeni"

Dolny Śląsk zyskał własny wzór ludowy

 
Twórcą Wzornika Dolnośląskiego jest Ryszard Glegoła ( na zdjęciu pomaga mi przy moim projekcie), artysta ludowy z Wiszni Małej.Jego prace charakteryzują się wykorzystaniem folklorystycznych elementów wzorniczych.Obecnie wzornik dolnośląski ma nawet swoją ambasadę w Kreatywnym  Obiekcie  Multifunkcyjnym w Miliczu, a artyści ludowi po przejściu kursu mogą otrzymać certyfikat posługiwania się nim.
 
Przykłady wzornika
 
Artysta musi pracować wg  zasad;
Wzornik jest kompozycją pojedynczych motywów wzorniczych co najmniej dwóch grup etnicznych, które osiedliły się na Dolnym Śląsku po 1945r
Wzory są konturowe wykonane przerywaną linią kropkową.
Kompozycje są monochromatyczne na jednolitym tle.
 


Pozdrawiam cieplutko 
Jasmin

3 komentarze:

  1. Oooo! Ciekawe, co piszesz. Super jest wziąć udział w takich warsztatach. Bardzo mi brakuje czegoś takiego, więc bardzo Ci zazdroszczę. Ciekawa też jestem, jak wykorzystasz swoją nową wiedzę :) Buziaki, pa...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe. Nie miałam o tym pojęcia. No i zazdroszczę emerytury ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Arcyciekawe jest to, co piszesz o wzorniku.
    Gratuluję kreatywności :-)

    OdpowiedzUsuń